În cadrul proiectului EMOBICITY – “Creșterea eficienței energetice prin promovarea mobilității electrice în orașe (Increase of energy efficiency by Electric MOBIlity in the CITY)”, Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest este parteneră, alaturi de alte 4 organizații din Grecia, Portugalia, Germania și Croația.
Proiectul EMOBICITY este finanțat prin Programul de Cooperare Teritorială, Interreg Europe 2014-2020 și are un buget total de 1.071.804,00 €, din care bugetul ADR Nord-Vest este de 162.374,00 €.
În calitate de partener, ADR Nord-Vest asigură implementarea activităţilor prevăzute prin acest proiect:
- organizarea întâlnirilor semestriale ale Comitetului Regional de Reprezentanţi;
- elaborarea unor articole de presă privind evenimentele desfăşurate în cadrul proiectului;
- activităţile pentru elaborarea planului regional de acţiune, etc.
Comitetul Regional de Reprezentanți(CRR) este constituit din actori reprezentativi din regiune, specializați în domeniul mobilității electrice, Autorități Publice Locale(APL-uri), asociații (APIA-Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto), univesități (UTC-N și UBB), companii de transport public din municipiile reședință de județ și, nu in ultimul rând, producătorul regional de autobuze electrice (ATP TRUCKS din Baia-Mare).
În contextul concentrării tematice a resurselor financiare nerambursabile către primele două obiective de politică: o Europă mai inteligentă şi o Europă mai verde, în proporţie 65% – 85% pentru perioada 2021-2027, autorităţile publice locale din regiunea de dezvoltare Nord-Vest sunt foarte interesate de achiziționarea unor mijloacele de transport în comun nepoluante (verzi) şi de adoptarea politicilor menite să descurajeze utilizarea autovehiculelor personale pentru deplasările din interiorul localității.
Astfel , primul autobuz electric „Made in Romania” a fost prezentat în luna mai cu ocazia unor evenimente specifice desfășurate în municipiile Cluj-Napoca şi Baia Mare. Un prototip este în prezent inclus într-un program de testare de către compania de transport din Municipiul Oradea.
Autobuzul electric este fabricat la Baia Mare de către compania autohtonă ATP Group şi are în total 83 locuri, cu soluții opționale de compartimentare până la 90 de locuri. Sunt prevăzute 26 de locuri pe scaune, iar autonomia din prezent este de 200 de kilometri, cu posibilitate de a fi extinsă până la 360 de kilometri. Denumit de către producător UpCity, autobuzul are trei uşi şi podea joasă, conform normelor europene, pentru a permite accesul vârstinicilor şi a persoanelor cu dizabilităţi.
Aceste iniţiative sunt importante pentru municipalităţile din regiunea Nord-Vest, deoarece, acestea au posibilitatea de a testa caracteristicile tehnice ale autobuzelor electrice şi pot afla direct de la sursă costurile de operare, astfel încât să-şi pregătească proiectele de mobilitate urbană din timp şi în detaliu.
Până în prezent, municipalitatea din Cluj-Napoca a achiziţionat prin proiecte finanţate din fonduri europene: 40 de autobuze electrice, 24 de tramvaie şi 50 de troleibuze. Concomitent cu achiziţia mijloacelor de transport public nepoluante, municipalitatea a creat aproximativ 4 km de benzi dedicate transportului public în comun, în centrul oraşului, cu scopul de a reduce timpul de calătorie al pasagerilor şi de a încuraja utilizarea acestuia în detrimentul autovehiculelor personale.
De asemenea, municipalitatea din Cluj-Napoca în parteneriat cu Compania de Transport Public a adoptat programul “Vinerea verde – Stop! Azi maşina stă pe loc”. Acest program prevede gratuitatea transportului public pe orice linie din oraş, în fiecare zi de vineri, atât pentru locuitorii municipiului, cât şi pentru turişti.
Aceste iniţiative sunt create cu scopul:
- de a reduce poluarea chimică şi fonică din interiorul oraş;
- de a decongestiona traficul rutier din oraş;
- de a încuraja publicul calător spre a utiliza mijloacele de transport public;
- de a reduce accidentele rutiere;